Helsinki

Miikka Rosendahl
CEO & Founder

miikka.rosendahl@zoan.fi
+358 40 963 4977

Laura Ala
CMO / Sales & Marketing

laura.ala@zoan.fi
+358 40 351 6808

Pauli Kangasniemi
Head of Real Estate & Architecture

pauli.kangasniemi@zoan.fi
+358 50 353 2321

Matias Rantahakala
Business Development

matias.rantahakala@zoan.fi
+358 50 411 9051

Los Angeles

Eric Krauss
VP North America

eric@zoan.io
615-525-5334

Belo Horizonte

Jonathan Biz Medina
CTO

jonathan.medina@zoan.fi
+358 45 1462428

Tiimi

ZOANilla on 31 henkilön työryhmä kolmessa eri maanosassa, minkä ansiosta pystymme nopeisiin ja joustaviin tuotantoaikatauluihin. Tiimimme Amerikan mantereella pitää huolen uusimpien teknologioden käyttöönotosta. Suomessa teemme projektien lisäksi myös luovaa suunnittelua virtuaalitodellisuuden käyttämiseksi. Meidän DNA:ssamme on tavoite luoda uskomattomia projekteja, jotka saavat asiakkaamme – eli sinut – loistamaan!

ZOAN selitettynä

Zoan (Tso`an) on muinainen hepreankielen sana, joka tarkoittaa kuninkaan lähintä palvelijaa. Juuri sellaisia haluamme asiakkaillemme olla. Tahdomme, että työhömme voi luottaa ja saamme asiakkaamme näyttämään mahtavalta.

Tiimi

ZOANilla on 31 henkilön työryhmä kolmessa eri maanosassa, minkä ansiosta pystymme nopeisiin ja joustaviin tuotantoaikatauluihin. Tiimimme Amerikan mantereella pitää huolen uusimpien teknologioden käyttöönotosta. Suomessa teemme projektien lisäksi myös luovaa suunnittelua virtuaalitodellisuuden käyttämiseksi. Meidän DNA:ssamme on tavoite luoda uskomattomia projekteja, jotka saavat asiakkaamme – eli sinut – loistamaan!

ZOAN selitettynä

Zoan (Tso`an) on muinainen hepreankielen sana, joka tarkoittaa kuninkaan lähintä palvelijaa. Juuri sellaisia haluamme asiakkaillemme olla. Tahdomme, että työhömme voi luottaa ja saamme asiakkaamme näyttämään mahtavalta.

ZOANin tarina

Kirjoittanut Miikka Rosendahl, perustaja ja toimitusjohtaja

2009

Vuonna 2009 olin käymässä Wuhanin kaupungissa, Kiinassa, kolmatta kertaa elämässäni. Paikallinen oppaamme vei minut katsomaan 3D-mallinnusyritystä, joka oli juuri saanut valmiiksi uuden projektin isoa business parkia varten. Silmieni edessä näin korkean rakennuksen avautuvan kerros kerrokselta. Olin haltioissani. Tuntui kuin olisin katsonut suoraan tulevaisuuteen. Aloin haaveilla rakentavani itsekin tulevaisuutta. Halusin tarjota saman tunteen asiakkailleni.

.
.
.
.
.

VIRTUAALITODELLISUUS
JA VAIVALLOINEN ALKU

2010

Olin ollut yrittäjänä veljeni kanssa jo kuusi vuotta, mutta nyt olin valmis ottamaan hypyn tuntemattomaan ja perustin ZOANin. Vähän pelotti, mutta olin innokas ja halukas toteuttamaan visuaalisen median intohimoani ja yhdistämään sen verkkoteknologiaan. En ollut varma, mitä siitä syntyisi, mutta tiesin, että jostain oli aloitettava.

Pari ensimmäistä vuotta vierähtivät muutaman 3D-projektin parissa, ja teimme paljon myös nettisunnittelua ja koodausta. Se oli vielä kaukana siitä, mistä olin haaveillut. Työskentelin sata tuntia viikossa antaakseni asiakkailleni sen mitä he halusivat, mutta en koskaan saanut vietyä projekteja sellaiselle tasolle kuin olin toivonut. Vaikka asiakkaani olivatkin tyytyväisiä, minä en ollut, sillä tavoittelin jotakin paljon suurempaa ja monimutkaisempaa.

.
.
.
.
.

HYVÄSTI, SUOMI – ASKEL TUNTEMATTOMAAN

2012

Perustin 3D-visualisointiyrityksen ystävieni kanssa, mutta emme koskaan löytäneet hyvää yhteistä säveltä. Samaan aikaan johdin ZOANia ja työskentelin mobiilisovellusprojektien parissa erään kiinalaisen ohjelmoijan ja muutaman harjoittelijan kanssa Suomessa. Kulttuuri ja kielimuuri tekivät lähes mahdottomaksi luoda haluamani laatuisia projekteja. ”On oltava parempi keino”, ajattelin itsekseni. Olin turhautunut. Ainoa ilonaiheeni oli, että olin juuri tavannut kauniin brasilialaisen tytön, josta myöhemmin tuli vaimoni. Päätin ottaa askeleen tuntemattomaan ja muutin Brasiliaan. Oli helppo päätös myydä kaikki osakkeeni 3D-yrityksestä, hypätä lentokoneeseen ja aloittaa kaikki alusta.

.
.
.
.
.

OLÁ BRAZIL – LOMASAARI TARJOAA
ELÄMÄNI TILAISUUDEN

2013

Brasiliassa sain uskomattoman tilaisuuden opiskella yrittäjyyttä täysin erilaisesta kulttuurillisesta näkökulmasta. Minulla oli kokemusta eri kulttuureista ajalta, jolloin asuin Yhdysvalloissa, ja lisäksi olin työskennellyt aikaisemmin kymmenen eri kansallisuuden kanssa, mutta silti Brasilia yllätti minut. Puoli vuotta Belo Horizontessa vietetyn ajan jälkeen nautimme illallista tyttöystäväni, ystävämme ja hänen miehensä kanssa. Mies oli liikemies, joka työskenteli kunnianhimoisen projektin parissa: hänen yrityksensä oli luomassa suurta ja ylellistä lomasaarta Brasilian ainoalle tekojärvelle. Näytin hänelle portfolioni. Hän innostui ja halusi esitellä minut liikekumppanilleen. Sitä seuranneessa tapaamisessa teimme sopimuksen ja aloitimme työt valmistaaksemme visuaalisen mallin luksussaaresta ennen sen rakentamista. Projekti oli juuri sellainen tilaisuus, jota olin kaivannut. mutta käytännön vaikeudet alkoivat, kun jouduin takaisin stressaantuneen, ulkoistetun kiinalaisen työryhmän pariin. Tajusin, että asioiden on muututtava. Tarvitsimme uuden, paremman ja helpomman tavan työskennellä.

.
.
.
.
.

ZOAN TIIMI TOTEUTTAA UNELMANI

2014

Olin oppinut portugalin kielen, mutta välillä tuntui kuin olisi tanssinut sambAa, kun tilailin 3D-työtä Kiinasta ja käänsin kaiken portugaliksi. Onnekseni sain tehdä töitä kahden lahjakkaan brasilialaisen 3D-suunnittelijan kanssa. Vuoden jälkeen pyysin toista heistä, Matheusta, liittymään ZOANiin. Siinä vaiheessa työskentelin hänen kanssaan jo useissa projekteissa. Ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa minusta alkoi tuntua siltä, että olemme oikeilla jäljillä. Teimme uusia asioita korkealla laatutasolla. Kun kävin Suomessa, tapasin Martin, joka esitteli minut joillekin tärkeille ihmisille kiinteistöalalta. Tapaamisissa suomalaisten yhtiöiden kanssa ymmärsimme, että brasilialaisille kovan kilpailun markkinoille luomamme tuote olikin vuosia edellä suomalaisia kilpailijoitamme.

.
.
.
.
.

TAKAISIN HELSINKIIN

2015

Kaikki kävi kovin nopeasti suomalaisilla kiinteistömarkkinoilla: kauppoja ja projekteja alkoi tulla toinen toisensa perään. Yhtäkään tapaamista ei ollut, josta emme olisi saaneet positiivista palautetta ja uusia pyyntöjä. Siinä vaiheessa tajusin, että oli aika muuttaa takaisin Suomeen ja alkaa tehdä töitä suomalaisille yhtiöille. Teimme asiakkaille mallinnuksia kokonaisista naapurustoista, ja pian saimme ajatuksen koko Helsingin kaupungin mallintamisesta. Helsinki2020-idea oli kunnianhimoinen, ja se alkoi tuntua oikealta ratkaisulta. Suomalais-brasilialainen tiimimme oli kasvanut seitsemään henkilöön, mutta meidän olisi laajennettava vieläkin nopeammin, jotta ehtisimme tehdä asiakasprojektit ja samalla mallintaa Helsinkiä.

.
.
.
.
.

HELSINKI2020 JA UUDET ALUEVALTAUKSET

2016

Monien sattumusten kautta saimme ensimmäisen virtuaalisen version Helsingistä toimimaan. Tämä oli ollut unelmani siitä saakka, kun olin saanut ensimmäisen tilaukseni. Tiimimme oli kasvanut 14 täysipäiväiseen työntekijään ja kymmeneen freelanceriin, jotka kaikki tekivät töitä yli 15 eri projektin parissa samanaikaisesti. Teknologiatapahtuma Slush marraskuussa 2016 oli merkittävä tapahtuma, sillä esittelimme siellä töitämme usean vuoden ajalta. Julkaisimme myös virtuaalisen mallimme Helsingistä, nimeltään HELSINKI2020, jossa meillä oli kumppaneina asiakkaamme Etuovi.com, Varma, VR ja Clear Channel. Nyt ZOAN on saavuttanut uuden vaiheen, jossa voimme toimia suomalaisen VR-teknologian kehityksen suunnannäyttäjänä. Olemme erittäin innoissamme ja haluamme luoda lisää jännitystä ratkaisuillamme. Olemme laajentaneet kiinteistömallinnuksesta muillekin alueille: markkinointiin, opiskeluun ja kulttuuriin. Tiimissämme työskentelee mahtavia ihmisiä sekä Helsingissä, Belo Horizontessa että Los Angelesissa. Heidän kanssaan on helppo katsoa haasteita suoraan silmiin ja aloittaa työt.

.
.
.
.
.

KOVAA KASVUA JA KANSALLISMUSEON ELÄVÄ TAULU

2017

Vuonna 2017 alkoi näyttää siltä, että VR lyö läpi muuallakin kuin kiinteistöalalla ja teollisuudessa. Kävimme puhumassa lukuisille mainostoimistoille ja B2C-yrityksille ja osallistuimme Japanissa Muumi-teemaiseen hackathoniin, joka sittemmin tuotti sopimuksen Moomin Charactersin kanssa. Tuotannolle vuoden suurin ponnistus oli Kansallismuseon tilaama elävä taulu, jossa museokävijä pääsee kirjaimellisesti astumaan Suomen ensimmäisille säätyvaltiopäiville. Taulu sisälsi motion capture -näyttelemistä, käsikirjoitusta ja ääninäyttelyä sekä erittäin vaativia animointeja. Oman panoksensa sisältöön toivat mm. Alina Tomnikov, Timo Torikka ja Reidar Wasenius. Työmme palkittiin, sillä taulu sai paljon julkisuutta ja siitä kirjoitti jopa New York Times. Kesällä perustimme Suomen ensimmäisen VR-popup-kahvilan yhteistyössä Robert’s Coffeen kanssa. Rakensimme Varmalle K-Kampus-korttelin Kalasatamaan ja kehitimme digitaalisen rakennuksen konseptia eteenpäin. Vuoden aikana aloitimme yhteistyön mm. Helsingin yliopiston, Tallink-Siljan, YIT:n, Otavamedian, Arilynin ja Artekin kanssa ja saimme myös muutaman asiakkaan USAssa. Vuoden lopussa pidetty Slush oli jälleen menestys sekä meille että kumppaneillemme. Saimme ennennäkemättömän suosion ja paljon kansainvälisiä liidejä. Myös henkilökohtaisessa elämässä oli positiivista kasvua, kun tyttäremme ilmoitti tulostaan.